Rodzaje olejów
- 21 maja 2015
- Posted by: janex_opole
- Category: Bez kategorii
Rodzaje olejów
Pod względem składu chemicznego, oleje silnikowe dzielą się na trzy podstawowe rodzaje:
Różnica między nimi polega przede wszystkim na składzie chemicznym bazy oleju, co z kolei wpływa na poszczególne parametry oleju takie jak lepkość, gęstość czy zdolność znoszenia obciążeń termicznych.
Do olejów, poza bazą dodawane są również dodatki uszlachetniające, których zadaniem jest poprawa ich poszczególnych parametrów. Do najczęściej stosowanych dodatków należą:
- Inhibitory utleniania,
- Inhibitory korozji,
- Detergenty (zabezpieczają przed osadami, czyszczą),
- Depresatory (obniżają temperaturę krzepnięcia),
- Wiskozatory (poprawiają lepkość),
- Przeciwpienne (wypierają powietrze z oleju, które negatywnie wpływa na smarowność),
- I inne.
Od czego zależy dobór rodzaju oleju silnikowego?
Przede wszystkim od wielu silnika, rodzaju oleju stosowanego wcześniej, rodzaju zasilania silnika, warunki atmosferyczne, w jakich jest użytkowany, wielkości zanieczyszczenia, jakiemu będzie poddawany olej, głównych funkcji, do jakich jest przeznaczony. Jak widać, analiza tego, jaki olej najlepiej zastosować nie jest łatwa i wymaga szerokiej wiedzy i doświadczenia, oraz znajomości dostępnych rozwiązań. Dlatego przede wszystkim zachęcamy do kontaktu – zaufaj ekspertom w doborze oleju dopasowanego do potrzeb twojego silnika.
Wymiana oleju na inny rodzaj
Czy można wymienić olej w silniku na inny?
Tak, jest to możliwe, należy jedynie zwrócić uwagę na parametr lepkości oleju. Należy unikać wymiany oleju mineralnego na syntetyczny w silniku użytkowanych przez długi czas (np. ze względu na to, że olej syntetyczny wymyje osady i nagary uszczelniające zużyty silnik wytworzone przez stosowany wcześniej olej mineralny, które stosowany do tej pory olej mineralny pozostawił na miejscu. To może doprowadzić do rozszczelnienia silnika, a zanieczyszczenia krążąc w silniku w przewodach olejowych, mogą je zatykać – w efekcie doprowadzi to do wycieków, niedostatecznego smarowania lub zatarcia silnika).